Śmiało kroczyć tam, gdzie nie dotarło jeszcze żadne prawo!
Trwają prace legislacyjne nad rozporządzeniem Rady Ministrów, które ma celu ustanowienie nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Jeśli zakończą się one terminowo, PKD 2025 zacznie obowiązywać z dniem 1 stycznia 2025 r., a rozporządzenie ustanawiające aktualne PKD 2007 (rozporządzenie RM z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności) zostanie z tym dniem uchylone.
Z treści § 2 projektowanego rozporządzenia wynika, że nowe PKD będą musiały stosować podmioty rozpoczynające wykonywanie działalności gospodarczej w 2025 r. Innymi słowy, przykładowa, podlegająca utworzeniu w 2025 r., sp. z o.o. albo osoba fizyczna podejmująca działalność gospodarcza w 2025 r., od samego początku będzie musiała stosować PKD 2025 (m.in. w umowie sp. z o.o., we wniosku o rejestrację spółki w KRS oraz we wniosku o wpis do CEIDG). Warto przy okazji przypomnieć, że sp. z o.o. jest dominującą formą prawną prowadzenia działalności gospodarczej w polskim sektorze kosmicznym.
Inaczej omawiana kwestia będzie kształtowała się w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w dniu wejścia w życie rozporządzenia RM w sprawie PKD 2025. W ich przypadkach trzeba będzie dokonać aktualizacji PKD 2007 do PKD 2025 (stosując klucze powiązań), a treść przywołanego wcześniej § 2 pozwala stwierdzić, że wniosek o dokonanie takiej zmiany m.in. w KRS lub CEIDG będzie musiał zostać złożony „przy pierwszej okazji”, tzn. w związku ze złożeniem jakiegokolwiek wniosku o dokonanie zmiany wpisu w KRS lub CEIDG. W wyjątkowych przypadkach – tzn. w przypadkach, w których w okresie 24 miesięcy od wejścia w życie rozporządzenia RM w sprawie PKD 2025 podmiot nie zawnioskuje o dokonanie jakiekolwiek zmiany we wpisie w KRS lub CEIDG – podmiot prowadzących działalność gospodarczą w dniu wejścia w życie omawianego rozporządzenia będzie mógł posługiwać się PKD 2007 przez wskazane 24 miesiące (maksymalnie). W uzasadnieniu do omawianego rozporządzenia wskazano, że „Po upływie tego okresu przejściowego, tj. z dniem 1 stycznia 2027 r. planuje się wprowadzenie automatycznego przeklasyfikowania tych podmiotów w CEIDG, KRS, w rejestrze REGON oraz innych rejestrach urzędowych”.
Przechodząc do kwestii związanych stricte z sektorem kosmicznym warto zauważyć, że zostaną utworzone nowe „kosmiczne” klasy i podklasy:
– klasa 30.32 Produkcja wojskowych statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn (podklasa 30.32.Z) oraz
– klasa 33.18 Naprawa i konserwacja wojskowych pojazdów bojowych, okrętów, łodzi, statków powietrznych i statków kosmicznych (podklasa 33.18.Z).
Podklasa 33.18.Z Naprawa i konserwacja wojskowych pojazdów bojowych, okrętów, łodzi, statków powietrznych i statków kosmicznych:
1) będzie obejmować:
– naprawę i konserwację wojskowych statków powietrznych i statków kosmicznych,
– naprawę i konserwację wojskowych pojazdów bojowych,
– naprawę i konserwację wojskowych okrętów, łodzi i konstrukcji pływających,
– naprawę i konserwację silników do wojskowych pojazdów bojowych, okrętów, łodzi, statków powietrznych i statków kosmicznych.
2) nie będzie obejmować:
– remontów fabrycznych silników do wojskowych okrętów i łodzi, sklasyfikowanych w 28.11.Z,
– remontów i przebudowy fabrycznej wojskowych pojazdów bojowych, okrętów, łodzi, konstrukcji pływających, statków powietrznych i statków kosmicznych, sklasyfikowanych w 30.13.Z, 30.32.Z, 30.40.Z,
– remontów i przebudowy fabrycznej wojskowych statków powietrznych oraz silników lotniczych, sklasyfikowanych w 30.32.Z,
– konserwacji i naprawy cywilnych łodzi, statków, statków powietrznych i statków kosmicznych oraz podobnych maszyn, sklasyfikowanych w 33.15.Z, 33.16.Z.
Podklasa 30.32.Z Produkcja wojskowych statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn:
1) będzie obejmować:
– produkcję stałopłatów,
– produkcję wiropłatów, włączając wiropłaty o ruchomych silnikach typu tiltrotor,
– produkcję dronów do celów wojskowych (bezzałogowych statków powietrznych (UAV)),
– remonty fabryczne i przebudowę fabryczną wojskowych statków powietrznych i statków kosmicznych,
– produkcję siedzeń do wojskowych statków powietrznych.
2) nie będzie obejmować:
– produkcji broni i amunicji, sklasyfikowanej w 25.30.Z,
– produkcji pocisków do celów wojskowych, sklasyfikowanej w 25.30.Z,
– produkcji cywilnych statków powietrznych i statków kosmicznych oraz związanych z nimi maszyn, sklasyfikowanej w 30.31.Z,
– naprawy i konserwacji wojskowych maszyn lotniczych i statków kosmicznych, sklasyfikowanych w 33.18.Z.
Jeżeli chodzi o pozostałe „kosmiczne” kody PKD 2007 (por. „Kosmiczny” przedmiot działalności (PKD)), to trzeba będzie zapoznać się z kluczem powiązań, aby stwierdzić konieczność ich aktualizacji do PKD 2025. Ze wstępnej analizy załącznika do projektowanego rozporządzenia RM wynika, że niektóre pozycje nie ulegną zmianie. Dotyczy to np. podklasy 51.22.Z Transport kosmiczny. Inaczej kwestia kształtuje się w odniesieniu do podklasy 30.30.Z Produkcja statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn, której w ramach PKD 2025 będą odpowiadały dwie nowe podklasy:
– 30.31.Z Produkcja cywilnych statków powietrznych, statków kosmicznych oraz podobnych maszyn oraz
– 30.32.Z Produkcja wojskowych statków powietrznych, statków kosmicznych oraz podobnych maszyn.
Mariusz T. Kłoda
Wpis ten nie stanowi opinii lub porady prawnej w rozumieniu obowiązującego prawa. Ma on wyłącznie informacyjny charakter. Autor wpisu nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji, podejmowanych na jego podstawie.