Menu
Śmiało kroczyć tam, gdzie nie dotarło jeszcze żadne prawo!
  • Redakcja Bloga
  • Konsorcjum Naukowe Ad Astra
  • Współpraca ekspercka
  • Polityka prywatności i ciasteczek
  • Kontakt
Śmiało kroczyć tam, gdzie nie dotarło jeszcze żadne prawo!

Publikacje – reklama kosmiczna oraz swoboda kontraktowania z przedstawicielami pozaziemskiej cywilizacji

Posted on 12 lutego 202013 kwietnia 2022

Śmiało kroczyć tam, gdzie nie dotarło jeszcze żadne prawo!

W najnowszym numerze „Głosu Uczelni. Czasopiśmie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu” (2020, nr 1–2, s. 26–29) opublikowano artykuł Mariusza T. Kłody pod tytułem „Reklama kosmiczna jako zagadnienie nie całkiem science fiction”. Publikacja ta jest następstwem zwycięstwa Autora w konkursie na artykuł popularnonaukowy, który zorganizowało to czasopismo (szerzej zob. Publikacje – reklama kosmiczna oraz produkcja kosmiczna).

„Głos Uczelni. Czasopismo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu” 2020, nr 1-2 jest dostępny online tutaj.

Ze względu na popularnonaukowy charakter artykułu, publikacja nie zawiera przypisów. Przypisy oraz zdania lub grafiki, do których się one odnoszą zostały opublikowane poniżej.

1.
„Emitowane przez nie strumienie światła nie docierają nawet w pobliże linii Kármána, mimo że obserwator stojący na powierzchni Ziemi zazwyczaj ma odmienne wrażenie”. Por. M. Bartnicka, Moc smugi światła. Przestrzenne instalacje świetlne i ich oddziaływanie, Architecturae et Artibus 2018, nr 2, s. 10.
2.

Grafika została opublikowana na stronie internetowej https://www.flickr.com/photos/arg0s/5328333755 przez Jordi PC’a (wejście dnia 1 września 2019 roku). Jest ona licencjonowane na warunkach CC BY-SA 2.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/ (wejście dnia 1 września 2019 roku). Grafika została poddana edycji przez autora niniejszego artykułu.
3.
„Misję tę określa się jako kamień milowy w rozwoju „rynku” reklamy kosmicznej”. Por. B. Evans, Partnership in Space. The Mid to Late Nineties, New York 2014, s. 179.
4.
„Reklamę kończy ujęcie kosmonauty wypatrującego terytorium Izraela przez wizjer stacji kosmicznej Mir”. Zob. https://www.youtube.com/watch?v=cYc4BPS9wLo (wejście dnia 1 września 2019 roku).
5.
„Producent pizzy promował to wydarzenie hasłami o najszybszej w historii dostawie pizzy oraz misji, która śmiało kroczy tam, gdzie nie dotarła jeszcze żadna pizza”. Zob. https://www.youtube.com/watch?v=bJHpfTECHfs (wejście dnia 1 września 2019 roku).
6.

Zdjęcie zostało opublikowane na stronie internetowej https://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk%27s_Tesla_Roadster#/media/File:Elon_Musk’s_Tesla_Roadster_(40143096241).jpg przez Sladen’a (wejście dnia 1 września 2019 roku). Zdjęcie zostało poddane edycji przez autora niniejszego artykułu.
7.
„Przedstawioną inicjatywę określa się nierzadko jako najciekawszą reklamę samochodu, jaką kiedykolwiek zrealizowano”. Zob. https://www.youtube.com/watch?v=wbSwFU6tY1c (wejście dnia 1 września 2019 roku).
8.
„Projekt nie został zrealizowany z uwagi na przewidywaną liczbę kolizji takiego bilbordu ze śmieciami kosmicznymi (około dziesięć tysięcy kolizji dziennie)”. Por. Committee on the Peaceful Uses of Outer Space, Obtrusive space advertising and astronomical research. Background paper by the – International Astronomical Union, s 3–4, http://www.unoosa.org/pdf/reports/ac105/AC105_777E.pdf (wejście dnia 1 września 2019 roku).
9.
„Do chwili obecnej projekt ten nie doczekał się realizacji”. Por. T. Farah, This Russian startup wants to put billboards in space. Astronomers aren’t impressed, http://www.astronomy.com/news/2019/01/billboards-in-space (wejście dnia 1 września 2019 roku).
10.
„Żaden z wymienionych pomysłów nie został zrealizowany”. Por. N. Hatalska, Moonvertising – naprawdę nas to czeka?, http://hatalska.com/2009/07/22/moonvertising-naprawde-nas-to-czeka/ (wejście dnia 1 września 2019 roku).
11.

Zdjęcie zostało opublikowane na stronie internetowej https://pixabay.com/photos/toru%C5%84-panorama-night-the-old-town-3013132/ przez Arcaion’a (wejście dnia 1 września 2019 roku). Zdjęcie zostało poddane edycji przez autora niniejszego artykułu.
12.
„Dla oceny stopnia natarczywości reklamy kosmicznej ważna jest też powierzchnia obszaru Ziemi, z którego reklama kosmiczna jest widoczna oraz możliwość kontroli takiego obszaru pod względem jego położenia geograficznego”. Por. Committee on the Peaceful Uses of Outer Space, dz. cyt., s. 4–5.
13.
„Realizację natarczywej reklamy kosmicznej można ocenić jako nadużycie wolności użytkowania przestrzeni kosmicznej, wyrażonej w art. 1 ust. 2 Układu o zasadach działalności państw w zakresie badań i użytkowania przestrzeni kosmicznej łącznie z Księżycem i innymi ciałami niebieskimi z dnia 27 stycznia 1967 roku”. Dz. U. 1968 Nr 14, poz. 82.
14.
„Chodzi tu o § 50902 pkt 12 i § 50911 rozdziału 509 tytułu 51 Kodeksu Stanów Zjednoczonych”. Kodeks Stanów Zjednoczonych jest dostępny na stronie internetowej https://uscode.house.gov/ (wejście dnia 1 września 2019 roku).

Magister Kamil Muzyka, współredaktor bloga Prawo i Komos – Prawo Kosmiczne opublikował w „Nowej Fantastyce” (2020, nr 1) artykuł pod tytułem „Pierwszy kontrakt”. Autor w interesujący sposób omawia problemy prawne, które mogą pojawić w związku z nawiązaniem przez cywilizację ludzką kontaktu z przedstawicielami cywilizacji pozaziemskiej. Szczególną uwagę Kamil Muzyka zwraca na swobodę kontraktowania.

Mariusz T. Kłoda

Wpis ten nie stanowi opinii lub porady prawnej w rozumieniu obowiązującego prawa. Ma on wyłącznie informacyjny charakter. Autor wpisu nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji, podejmowanych na jego podstawie

 

 

 

 

 

 

 

Mariusz T. Kłoda

Założyciel oraz redaktor bloga Prawo i Kosmos – Prawo Kosmiczne.

Polityka prywatności i ciasteczek: Ta witryna używa ciasteczek. Pozostając na stronie zgadzasz się na ich użycie.
Aby dowiedzieć się więcej, w tym, jak zarządzać ciasteczkami, zajrzyj tutaj: Polityka ciasteczek

Tagi

ABM Space asteroid mining Centrum Studiów Kosmicznych ALK DroneTech Meeting DroneTech World Meeting działalność kosmiczna EAK ESA European Space Agency Europejska Agencja Kosmiczna Grupa Robocza ds. Polskiego Prawa Kosmicznego górnictwo asteroidalne Górnictwo Kosmiczne Instytut Wspierania Nowych Technologii kosmiczna reklama kosmos Luksemburg Najwyższa Izba Kontroli obtrusive space advertising PAK Polish act on space activities Polish Space Agency Polish space law Polish Space Professionals Association POLSA Polska Agencja Kosmiczna Polska Strategia Kosmiczna polska ustawa o działalności kosmicznej Polskie Prawo Kosmiczne polski sektor kosmiczny prawo kosmiczne Prezes PAK Prezes POLSA PSPA reklama kosmiczna space advertising space law space mining space resources Stowarzyszenie Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego ubezpieczenie kosmiczne USA ustawa o działalności kosmicznej ustawa o działalności kosmicznej oraz Krajowym Rejestrze Obiektów Kosmicznych zasoby kosmiczne

Kategorie

  • Badania i Eksperymenty
  • Biznes Kosmiczny
  • Górnictwo Kosmiczne
  • Konferencje
  • Kosmicznoprawne Facecje
  • Materiały
  • Międzynarodowe Prawo Kosmiczne
  • Polska Agencja Kosmiczna
  • Prawo Administracyjne Kosmiczne
  • Prawo Autorskie Kosmiczne
  • Prawo i Kosmos
  • Prawo Odszkodowawcze Kosmiczne
  • Prawo Podatkowe Kosmiczne
  • Prawo Telekomunikacyjne Kosmiczne
  • Prawo Ubezpieczeniowe Kosmiczne
  • Prawo Własności Przemysłowej Kosmiczne
  • Publikacje
  • Umowy Kosmiczne
  • Wewnętrzne Prawo Kosmiczne
  • Wykłady i Szkolenia

Archiwa

  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • wrzesień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • luty 2020
  • grudzień 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • kwiecień 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • wrzesień 2017
  • sierpień 2017
  • lipiec 2017
  • czerwiec 2017
  • maj 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • październik 2016
©2023 Śmiało kroczyć tam, gdzie nie dotarło jeszcze żadne prawo! | WordPress Theme by Superb WordPress Themes