Śmiało kroczyć tam, gdzie nie dotarło jeszcze żadne prawo!
W najnowszym numerze „Głosu Uczelni. Czasopiśmie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu” (2020, nr 1–2, s. 26–29) opublikowano artykuł Mariusza T. Kłody pod tytułem „Reklama kosmiczna jako zagadnienie nie całkiem science fiction”. Publikacja ta jest następstwem zwycięstwa Autora w konkursie na artykuł popularnonaukowy, który zorganizowało to czasopismo (szerzej zob. Publikacje – reklama kosmiczna oraz produkcja kosmiczna).
„Głos Uczelni. Czasopismo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu” 2020, nr 1-2 jest dostępny online tutaj.
Ze względu na popularnonaukowy charakter artykułu, publikacja nie zawiera przypisów. Przypisy oraz zdania lub grafiki, do których się one odnoszą zostały opublikowane poniżej.
1.
„Emitowane przez nie strumienie światła nie docierają nawet w pobliże linii Kármána, mimo że obserwator stojący na powierzchni Ziemi zazwyczaj ma odmienne wrażenie”. Por. M. Bartnicka, Moc smugi światła. Przestrzenne instalacje świetlne i ich oddziaływanie, Architecturae et Artibus 2018, nr 2, s. 10.
2.
Grafika została opublikowana na stronie internetowej https://www.flickr.com/photos/arg0s/5328333755 przez Jordi PC’a (wejście dnia 1 września 2019 roku). Jest ona licencjonowane na warunkach CC BY-SA 2.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/ (wejście dnia 1 września 2019 roku). Grafika została poddana edycji przez autora niniejszego artykułu.
3.
„Misję tę określa się jako kamień milowy w rozwoju „rynku” reklamy kosmicznej”. Por. B. Evans, Partnership in Space. The Mid to Late Nineties, New York 2014, s. 179.
4.
„Reklamę kończy ujęcie kosmonauty wypatrującego terytorium Izraela przez wizjer stacji kosmicznej Mir”. Zob. https://www.youtube.com/watch?v=cYc4BPS9wLo (wejście dnia 1 września 2019 roku).
5.
„Producent pizzy promował to wydarzenie hasłami o najszybszej w historii dostawie pizzy oraz misji, która śmiało kroczy tam, gdzie nie dotarła jeszcze żadna pizza”. Zob. https://www.youtube.com/watch?v=bJHpfTECHfs (wejście dnia 1 września 2019 roku).
6.
Zdjęcie zostało opublikowane na stronie internetowej https://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk%27s_Tesla_Roadster#/media/File:Elon_Musk’s_Tesla_Roadster_(40143096241).jpg przez Sladen’a (wejście dnia 1 września 2019 roku). Zdjęcie zostało poddane edycji przez autora niniejszego artykułu.
7.
„Przedstawioną inicjatywę określa się nierzadko jako najciekawszą reklamę samochodu, jaką kiedykolwiek zrealizowano”. Zob. https://www.youtube.com/watch?v=wbSwFU6tY1c (wejście dnia 1 września 2019 roku).
8.
„Projekt nie został zrealizowany z uwagi na przewidywaną liczbę kolizji takiego bilbordu ze śmieciami kosmicznymi (około dziesięć tysięcy kolizji dziennie)”. Por. Committee on the Peaceful Uses of Outer Space, Obtrusive space advertising and astronomical research. Background paper by the – International Astronomical Union, s 3–4, http://www.unoosa.org/pdf/reports/ac105/AC105_777E.pdf (wejście dnia 1 września 2019 roku).
9.
„Do chwili obecnej projekt ten nie doczekał się realizacji”. Por. T. Farah, This Russian startup wants to put billboards in space. Astronomers aren’t impressed, http://www.astronomy.com/news/2019/01/billboards-in-space (wejście dnia 1 września 2019 roku).
10.
„Żaden z wymienionych pomysłów nie został zrealizowany”. Por. N. Hatalska, Moonvertising – naprawdę nas to czeka?, http://hatalska.com/2009/07/22/moonvertising-naprawde-nas-to-czeka/ (wejście dnia 1 września 2019 roku).
11.
Zdjęcie zostało opublikowane na stronie internetowej https://pixabay.com/photos/toru%C5%84-panorama-night-the-old-town-3013132/ przez Arcaion’a (wejście dnia 1 września 2019 roku). Zdjęcie zostało poddane edycji przez autora niniejszego artykułu.
12.
„Dla oceny stopnia natarczywości reklamy kosmicznej ważna jest też powierzchnia obszaru Ziemi, z którego reklama kosmiczna jest widoczna oraz możliwość kontroli takiego obszaru pod względem jego położenia geograficznego”. Por. Committee on the Peaceful Uses of Outer Space, dz. cyt., s. 4–5.
13.
„Realizację natarczywej reklamy kosmicznej można ocenić jako nadużycie wolności użytkowania przestrzeni kosmicznej, wyrażonej w art. 1 ust. 2 Układu o zasadach działalności państw w zakresie badań i użytkowania przestrzeni kosmicznej łącznie z Księżycem i innymi ciałami niebieskimi z dnia 27 stycznia 1967 roku”. Dz. U. 1968 Nr 14, poz. 82.
14.
„Chodzi tu o § 50902 pkt 12 i § 50911 rozdziału 509 tytułu 51 Kodeksu Stanów Zjednoczonych”. Kodeks Stanów Zjednoczonych jest dostępny na stronie internetowej https://uscode.house.gov/ (wejście dnia 1 września 2019 roku).
Magister Kamil Muzyka, współredaktor bloga Prawo i Komos – Prawo Kosmiczne opublikował w „Nowej Fantastyce” (2020, nr 1) artykuł pod tytułem „Pierwszy kontrakt”. Autor w interesujący sposób omawia problemy prawne, które mogą pojawić w związku z nawiązaniem przez cywilizację ludzką kontaktu z przedstawicielami cywilizacji pozaziemskiej. Szczególną uwagę Kamil Muzyka zwraca na swobodę kontraktowania.
Mariusz T. Kłoda
Wpis ten nie stanowi opinii lub porady prawnej w rozumieniu obowiązującego prawa. Ma on wyłącznie informacyjny charakter. Autor wpisu nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji, podejmowanych na jego podstawie