Śmiało kroczyć tam, gdzie nie dotarło jeszcze żadne prawo!
Najwyższa Izba Kontroli opublikowała „Analizę wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2018 roku” (dalej „Analiza”). Analiza ta objęła Polską Agencji Kosmicznej. Warto przypomnieć, że wykonanie planu finansowego przez tę agencję wykonawczą w 2016 i 2017 roku zostało ocenione negatywnie przez NIK (por. NIK negatywnie ocenił wykonanie planu finansowego przez PAK w 2017 r. i Polska Agencja Kosmiczna pod lupą NIK).
Ocena wykonania planu finansowego przez PAK w 2018 roku nie jest negatywna, co oznacza zmianę względem oceny za 2016 i 2017 rok. NIK posłużył się w zakresie Polskiej Agencji Kosmicznej instytucją „oceny wykonania planu finansowego w formie opisowej”.
„W Polskiej Agencji Kosmicznej (dalej: PAK) stwierdzono nieprawidłowości polegające na dokonaniu wydatku dotacji podmiotowej za dostawę zrealizowaną w 2019 r., wskutek czego do końca 2018 r. nie zostały spełnione wszystkie przesłanki wykorzystania tej dotacji, o których mowa w art. 168 ust. 4 ustawy o finansach publicznych. Ponadto były Prezes agencji powierzył wykonywanie obowiązków w zakresie gospodarki finansowej w okresie od 31 października do 31 grudnia 2018 r. osobie niebędącej pracownikiem PAK, czym naruszył przepisy art. 53 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. W agencji wykazano nierzetelne dane w sprawozdaniach Rb-35 i Rb-40, a także przed sporządzeniem sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań z operacji finansowych nie we wszystkich przypadkach dokonano trwałych zapisów księgowych. Charakter i skala stwierdzonych nieprawidłowości uzasadniała wydanie przez Najwyższą Izbę Kontroli oceny opisowej wykonania planu Polskiej Agencji Kosmicznej” (Analiza, s. 251, 263).
Wyciąg z aneksu nr 8 do Analizy – Wykonanie planów finansowych agencji wykonawczych w latach 2015-2018 (Analiza, s. 401).
Szczegółowo do wykonania planu finansowego przez PAK w 2018 roku odniesiono się w „Informacji o wynikach kontroli. Wykonanie w 2018 r. planu finansowego Polskiej Agencji Kosmicznej oraz realizacja programu współfinansowanego z budżetu Unii Europejskiej”, przygotowanej przez gdańską delegaturę NIK (dalej „Informacja”).
„Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła, że objęte badaniem wydatki Agencji w łącznej kwocie 1668,7 tys. zł (19,0% kosztów i 19,6% wydatków w 2018 r.) zostały zrealizowane w sposób celowy i gospodarny. Poniesiono je na realizację zadań ustawowych. Niemniej jednak w wyniku kontroli stwierdzono nieprawidłowości w każdym badanym obszarze, które polegały przede wszystkim na:
− dokonaniu w 2018 r. wydatku z dotacji podmiotowej w kwocie 80,0 tys. zł tytułem zaliczki za dostawę zrealizowaną w 2019 r., wskutek czego do końca 2018 r., nie zostały spełnione wszystkie przesłanki wykorzystania tej dotacji, o których mowa w art. 168 ust. 4 ustawy o finansach publicznych;
− powierzeniu przez byłego Prezesa Agencji wykonywania obowiązków w zakresie gospodarki finansowej w okresie od 31 października do 31 grudnia 2018 r. osobie niebędącej pracownikiem PAK, czym naruszono przepisy art. 53 ust. 2 ustawy o finansach publicznych;
− ujęciu w planie finansowym (po zmianach) Agencji na 2018 r. − przychodów i dochodów w łącznych kwotach po 233,0 tys. zł dotyczących projektu dofinansowanego w części ze środków z budżetu środków europejskich i w części z budżetu państwa w niewłaściwych pozycjach i w konsekwencji wykazaniu ich w sprawozdaniu Rb-40 za IV kwartał 2018 r.7 również w niewłaściwych pozycjach;
− ujęciu w ewidencji księgowej, dla powyższego projektu dofinansowanego z UE, w niewłaściwych paragrafach klasyfikacji budżetowej: planu i wykonania dochodów oraz planu wydatków w łącznej kwocie po 35,8 tys. zł i wykonania wydatków w łącznej kwocie 25,4 tys. zł;
− wykazaniu w sprawozdaniu budżetowym Rb-35 za IV kwartał 2018 r.8 i Rb-40 za IV kwartał 2018 r. stanu zobowiązań na koniec 2018 r. w kwocie niższej o 264,4 tys. zł niż wynikało to z ewidencji księgowej, zaniżeniu o 238,5 tys. zł zobowiązań na początek 2018 r. w sprawozdaniu Rb-40 za IV kwartał 2018 r. oraz zawyżeniu w tym sprawozdaniu o 95,0 tys. zł stanu zobowiązań zaliczonych do państwowego długu publicznego na koniec 2018 r.;
− zaniżeniu w sprawozdaniu Rb-40 za IV kwartał 2018 r. i w sprawozdaniu Rb-BZ2 za 2018 r.9 kosztów wynikających z ewidencji księgowej, per saldo o 60,3 tys. zł;
− niedokonaniu na dzień sporządzenia badanych sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań z operacji finansowych, zapisów w księgach rachunkowych w sposób trwały, w zakresie kosztów w łącznej kwocie 500,5 tys. zł, wydatków w łącznej kwocie 23,8 tys. zł i przychodów w łącznej kwocie 173,0 tys. zł oraz nieujęciu w ewidencji księgowej zmniejszenia przychodów z tytułu dotacji podmiotowej w kwocie 1359,7 tys. zł i przychodów z tytułu realizacji projektu w łącznej kwocie 68,0 tys. zł” (Informacja, s. 5).
Obie przywołane analizy są dostępna na stronie internetowej Najwyższej Izby Kontroli:
Mariusz T. Kłoda
Wpis ten nie stanowi opinii lub porady prawnej w rozumieniu obowiązującego prawa. Ma on wyłącznie informacyjny charakter. Autor wpisu nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji, podejmowanych na jego podstawie.