Śmiało kroczyć tam, gdzie nie dotarło jeszcze żadne prawo!
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Kosmicznej oraz ustawy o działach administracji rządowej z dnia 30 listopada 2018 r. wpłynął do Sejmu 3 grudnia 2018 r. (druk sejmowy nr 3086). Projekt skierowano do I czytania w Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz Komisji Obrony Narodowej.
Do projektu tego odniosły się już niektóre instytucje.
Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu pozytywnie oceniło projekt. „Projektodawca bardzo szczegółowo objaśnił proponowane zmiany, ujawnił wyniki konsultacji, które co do zasady zostały uwzględnione przy konstrukcji projektu, a także załączył projekt rozporządzenia wykonawczego”. Szerzej zob. ocenę skutków regulacji rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Kosmicznej oraz ustawy o działach administracji rządowej (druk sejmowy nr 3086) z dnia 10 grudnia 2018 r.
W ocenie Polskiej Akademii Nauk (reprezentowanej przez Centrum Badań Kosmicznych PAN), projekt wprowadza wiele oczekiwanych zmian. Jedną z nich jest przeniesienie siedziby PAK z Gdańska do Warszawy. Szerzej zob. pismo Prezesa PAN do Zastępcy Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 3 stycznia 2019 r. wraz z załącznikiem z dnia 27 grudnia 2018 r.
Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) postuluje m.in. o to, aby PAK podlegała ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki. Natomiast Rada Rektorów Województwa Pomorskiego apeluje głównie o pozostawienie siedziby PAK w Gdańsku oraz o zaniechanie zmian w zakresie podległości Agencji. Szerzej zob. pismo Przewodniczącego KRASP do Zastępcy Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 7 stycznia 2019 r. wraz z załącznikami z dnia 4 stycznia 2019 r. i 20 grudnia 2018 r.
Zdaniem Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (RGNiSW), określone w projekcie ustawy wymagania na kierownicze stanowiska w PAK są zdecydowanie za niskie. Ponadto, RGNiSW uważa, że argumenty za przeniesieniem siedziby PAK z Gdańska do Warszawy są niewystarczające. Szerzej zob. pismo Przewodniczącego RGNiSW do Zastępcy Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 15 stycznia 2019 r. wraz z uchwałą z dnia 10 stycznia 2019 r.
Uwag do projektu nie przedstawił Sąd Najwyższy. Zob. pismo Pierwszego Prezesa SN do Zastępcy Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 20 grudnia 2018 r.
Mariusz T. Kłoda
Wpis ten nie stanowi opinii lub porady prawnej w rozumieniu obowiązującego prawa. Ma on wyłącznie informacyjny charakter. Autor wpisu nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji, podejmowanych na jego podstawie.