Menu
Śmiało kroczyć tam, gdzie nie dotarło jeszcze żadne prawo!
  • Polityka prywatności i ciasteczek
  • Kontakt
Śmiało kroczyć tam, gdzie nie dotarło jeszcze żadne prawo!

Terytoria kosmiczne Polski

Posted on 26 stycznia 201831 maja 2020

Śmiało kroczyć tam, gdzie nie dotarło jeszcze żadne prawo!

Niewielu zdaje sobie sprawę z tego, że Polska ma swoje „terytoria” w przestrzeni kosmicznej (por. G. Kostrzewa-Zorbas, Polskie terytoria w kosmosie czekają na zagospodarowanie. Bułgaria właśnie zagospodarowała swoje, wejście dnia 26 stycznia 2018 roku). Chodzi o orbitę geostacjonarną (GEO), ściślej o określone pozycje na tej orbicie.  Terytoria te nie zostały jeszcze „zasiedlone” przez RP, co dziwi. Powszechnie bowiem są one postrzegane jako wartościowe zasoby kosmiczne.

Orbita geostacjonarna to orbita okołoziemska, która zapewnia krążącemu po niej obiektowi kosmicznemu zachowanie stałej pozycji nad wybranym punktem równika Ziemi („zawieszenie”). Jest to możliwe dzięki temu, że czas jednego okrążenia Ziemi przez taki obiekt kosmiczny jest zasadniczo równy czasowi jednego okrążenia Ziemi wokół własnej osi (doba).

Wspomniane „zawieszenie” pozwala na utrzymanie stałej łączności z obiektem kosmicznym umieszczonym na GEO bez konieczności częstej zmiany ustawienia anteny kierunkowej, co ma znaczenie między innymi w telekomunikacji i meteorologii (zob. pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Strona_główna, wejście dnia 26 stycznia 2018 roku).

Ze względu na znaczenie orbity geostacjonarnej, społeczność międzynarodowa powierzyła swoisty zarząd tym zasobem kosmicznym Międzynarodowemu Związkowi Telekomunikacyjnemu (ang. International Telecommunication Union).  Polska jest członkiem tej organizacji międzynarodowej.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. a Konstytucji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego z dnia 22 grudnia 1992 roku (Dz. U. 1998 Nr 35, poz. 196, dalej „Konstytucja ITU”), ITU w szczególności przeznacza pasma częstotliwości widma radiowego, rezerwuje częstotliwości i rejestruje przydziały częstotliwości oraz przydziela pozycje orbitalne na orbicie satelitów geostacjonarnych w sposób pozwalający na uniknięcie szkodliwych zakłóceń między stacjami radiokomunikacyjnymi różnych krajów.

W Konstytucji ITU wyraźnie wskazano, że orbita satelitów geostacjonarnych jest ograniczonym zasobem naturalnym, który powinien być  wykorzystywany racjonalnie, wydajnie i ekonomicznie, aby zapewnić sprawiedliwy dostęp do nich poszczególnym krajom lub grupom krajów, uwzględniając specjalne potrzeby krajów rozwijających się oraz sytuację geograficzną niektórych państw (art. 44 ust. 2 Konstytucji).

Na mocy decyzji Światowych Konferencji Radiokomunikacyjnych (WARC-1985, WARC-1988, WRC-2000, WRC-2003), Polsce przydzielono dwie pozycje  orbitalne.

Pierwsza znajduje się nad długością geograficzną 15,2° E  i została przeznaczona dla satelity telekomunikacyjnego (zob. Załącznik 30B do Regulaminu Radiokomunikacyjnego WRC 2016 ).

Druga natomiast znajduje się nad długością geograficzną 50,0° E i została przeznaczona dla satelity radiodyfuzyjnego (rozpowszechniającego programy radiowe i telewizyjne – por. J. A. Krasuski, Prawo telekomunikacyjne. Komentarz, Warszawa 2015). Pozycję tę przydzielono również Afganistanowi, Irakowi, Kirgistanowi, Mołdawii, Nepalowi, Rumuni, Sri Lance i Turkmenistanowi (zob. Załącznik 30 i 30A do Regulaminu Radiotelekomunikacyjnego WRC 2016).

Pozycję orbitalną 15,2° E niełatwo będzie zagospodarować, ponieważ jest ona otoczona przez sporą konstelację satelitów EUTELSAT (m.in. 13,0° E i 16,0° E) i SES (np. 19,2° E). Satelity te obejmują terytorium Polski i działają w zakresie częstotliwości przewidzianych w planie dla polskiego satelity. Zobacz poniżej (www.satbeams.com, wejście dnia 26 stycznia 2018 roku).

Wadą pozycji orbitalnej 50° E jest natomiast to, że Polska współdzieli ją z krajami o niestabilnej sytuacji gospodarczej i politycznej (w niektórych przypadkach). Osiągnięcie w tym zakresie odpowiedniego porozumienia może być zatem utrudnione (por. www.uke.gov.pl, wejście dnia 26 stycznia 2018 roku).

W Polsce trwają prace nad utworzeniem ram prawnych dla prowadzenia działalności kosmicznej (zob. Nowy projekt polskiego prawa kosmicznego!), konsultowany jest również projekt Krajowego Programu Komicznego (zob. Projekt Krajowego Programu Kosmicznego – kompendium).  Warto wykorzystać tę „tendencję legislacyjną” w kontekście przydzielonych Polce pozycji na orbicie geostacjonarnej. Stworzenie własnego (szeroko rozumianego) systemu satelitarnego ma bowiem znaczenie dla bezpieczeństwa państwa (por. International Business Publications, Poland. Country Study Guide. Strategic Information and Developments, t. I, Waszyngton 2013, s. 126).

Mariusz T. Kłoda

Wpis ten nie stanowi opinii lub porady prawnej w rozumieniu obowiązującego prawa. Ma on wyłącznie informacyjny charakter. Autor wpisu nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji, podejmowanych na jego podstawie.

 

1 thought on “Terytoria kosmiczne Polski”

  1. Pingback: „Podwaliny prawne górnictwa kosmicznego rodzą się na naszych oczach” | Prawo i Kosmos – Prawo Kosmiczne

Comments are closed.

mgr Mariusz T. Kłoda

Założyciel oraz redaktor bloga Prawo i Kosmos – Prawo Kosmiczne. Prawnik, pracownik naukowo – dydaktyczny, autor publikacji naukowych, prelegent konferencji naukowych. Sekretarz Grupy Roboczej ds. Polskiego Prawa Kosmicznego,  członek Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego, członek SGAC Space Law and Policy Project Group, konsultant audycji pn. Radio Planet i Komet w Polskim Radio PiK, były współpracownik Planetarium w Toruniu. Szerzej zob. profil na LinkedIn, ResearchGate, Google Scholar.

REDAKCJA BLOGA

mgr Mariusz T. Kłoda

Założyciel oraz redaktor bloga Prawo i Kosmos – Prawo Kosmiczne. Prawnik, pracownik naukowo – dydaktyczny, autor publikacji naukowych, prelegent konferencji naukowych. Sekretarz Grupy Roboczej ds. Polskiego Prawa Kosmicznego,  członek Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego, członek SGAC Space Law and Policy Project Group, konsultant audycji pn. Radio Planet i Komet w Polskim Radio PiK, były współpracownik Planetarium w Toruniu. Szerzej zob. profil na LinkedIn, ResearchGate, Google Scholar.

mgr Kamil Muzyka

Współredaktor bloga Prawo i Kosmos – Prawo Kosmiczne. Krajowy Punkt Kontaktowy Space Generation Advisory Council. Prawnik, doktorant, autor publikacji naukowych, prelegent konferencji naukowych. Szerzej zob. profil na LinkedIn, ResearchGate, Google Scholar.

Polityka prywatności i ciasteczek: Ta witryna używa ciasteczek. Pozostając na stronie zgadzasz się na ich użycie.
Aby dowiedzieć się więcej, w tym, jak zarządzać ciasteczkami, zajrzyj tutaj: Polityka ciasteczek

Archiwa

  • Luty 2021
  • Listopad 2020
  • Październik 2020
  • Czerwiec 2020
  • Maj 2020
  • Luty 2020
  • Grudzień 2019
  • Październik 2019
  • Wrzesień 2019
  • Sierpień 2019
  • Lipiec 2019
  • Czerwiec 2019
  • Maj 2019
  • Kwiecień 2019
  • Marzec 2019
  • Luty 2019
  • Styczeń 2019
  • Grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • Październik 2018
  • Sierpień 2018
  • Lipiec 2018
  • Czerwiec 2018
  • Kwiecień 2018
  • Luty 2018
  • Styczeń 2018
  • Grudzień 2017
  • Wrzesień 2017
  • Sierpień 2017
  • Lipiec 2017
  • Czerwiec 2017
  • Maj 2017
  • Marzec 2017
  • Luty 2017
  • Październik 2016

Kategorie

  • Badania i Eksperymenty
  • Biznes Kosmiczny
  • Górnictwo Kosmiczne
  • Konferencje
  • Kosmicznoprawne Facecje
  • Materiały
  • Międzynarodowe Prawo Kosmiczne
  • Polska Agencja Kosmiczna
  • Prawo i Kosmos
  • Prawo Odszkodowawcze Kosmiczne
  • Prawo Podatkowe Kosmiczne
  • Prawo Ubezpieczeniowe Kosmiczne
  • Publikacje
  • Umowy Kosmiczne
  • Wewnętrzne Prawo Kosmiczne
  • Wykłady i Szkolenia
©2021 Śmiało kroczyć tam, gdzie nie dotarło jeszcze żadne prawo! | WordPress Theme by Superb WordPress Themes